Ana sayfa Güncel Fotoğraftaki hamalların kim olduğu ortaya çıktı

Fotoğraftaki hamalların kim olduğu ortaya çıktı

61
0
PAYLAŞ

B. Sadık Albayrak, duvar dibinde bir dinlenme anında dondurulan hamalların kendi köyünden olduğunu açıkladı.

Geçen ay kaybettiğimiz fotoğraf ustası Ara Güler’in dünyaca ünlü fotoğrafı “Hamallar”daki hamalların kim olduğu ortaya çıktı. Yeni Gelen’in Kasım sayısının kapağında yer alan fotoğrafla ilgili bilgi veren derginin Genel Yayın Yönetmeni B. Sadık Albayrak, duvar dibinde bir dinlenme anında dondurulan hamalların kendi köyünden olduğunu açıkladı.

LAKAPLARIYLA HAMALLAR

“Hamalların torunuyum” diyen Albayrak, Ara Güler’le görüşerek 2000 yılında çıkan “Düşkıranlar” kitabının kapağında da yer verdiği fotoğraftakilerin 1950’lerin başında Divriği’nin Arıkbaşı köyünden İstanbul’a gelerek hamallık yapan köylüleri olduğunu belirtertti. Albayrak, çocukluğunda hepsini yakından tanıdığını söyledi ve köylülerin taktığı lakaplarla fotoğraftakilerin adlarına açıkladı: Sağdan sola; “Altataş” lakaplı Hüseyin Erdoğan, yanındaki “Zaza” lakaplı İbrahim Çiçek, üçüncü kişi, geçen yıl ölen “Esgero” olarak tanınan Askeri Aydoğan, onun önünde oturan “Kır İbiş” lakaplı İbrahim Doğan, ayakta arkası dönük duran “Kel Hüso” lakaplı Hüseyin Gerçek, onun yanındaki kısa kollu Malatyalı postabaşı, şapkasını ters takmış oturan İsmail Doğan, yüzü kapalı olan ve yanındaki tanınmıyor, en sonda oturan ise Doğan Gürel.

“NASIL SEVİNDİM ANLATAMAM”

B. Sadık Albayrak bunu nasıl öğrendiğini şöyle yazdı:

“Bir gün bir akrabamın evine gitmiştim. Odanın başköşesine asılı fotoğrafı görünce şaşırdım. Ara Güler’in o olağanüstü fotoğrafı, ‘Hamallar’ asılıydı duvarda. Kapitalizmin bütün yağmacılığıyla, köylerinden sürdüğü ve hamallara dönüştürdüğü yorgun insanları, küçük bir nefeslenme anında donduran Ara Güler’in fotoğrafı bu eve nasıl girmişti? Akrabam, ‘ilkokul aydınlığı bile gösterilmeyen’ emekçilerden biriydi. Sorumu bakışlarımdan anladı. ‘O fotoğraftaki, ayakta duran, arkası dönük adamı tanıdın mı?’ dedi. Fotoğrafa yaklaştım ve dikkatle baktım. ‘Büyükbabam!’ 

Nasıl sevindim anlatamam. Hamalların hepsi benim köyümdendi. 1950’lerin Türkiye emekçisinin simgesi bir fotoğrafta bir araya gelen insanların torunuydum. Bir zamanlar, üstlerinde yırtık pırtık giysileri, yorgunluktan öne düşmüş başları, uzaklardaki köyünün düşleriyle dolu bakışları, kapitalizmin onları sürüklediği duvar dibindeki bekleyişleriyle emekçinin fotoğrafını çeken sanatçısı vardı. Onların hayatını yazan romancıları da vardı. Orhan Kemal’in ‘Gurbet Kuşları’nda, Adnan Özyalçıner’in ‘Dokumacının Ölümü’nde onlar anlatıldı. ‘Memleketimden İnsan Manzaraları’ onların maceralarını destanlaştırdı. Ara Güler bu destanı fotoğrafla yeniden yazdı. Ruhi Su onları türküleştirdi.

Gerçekçi sanat, emekçinin sanatı vardı ve var olmaya devam edecek.”

YENİ GELEN’İN KASIM SAYISINDA YALÇIN KÜÇÜK’TEN ÜTOPYA

Bu sunuşla Ara Güler’in “Hamallar” fotoğrafına kapakta ve orta sayfalarında yer veren Yeni Gelen’in Kasım sayısında bir başka sürpriz daha var; Yalçın Küçük’ün “Ütopya” yazısı.

İstanbul Tüyap Kitap Fuarı’nda 4. Salon 123 no’lu stantta okurlarla buluşacak derginin Kasım sayısı ilginç yazılarla yine dopdolu.

Odatv.com

Kaynak : http://odatv.com/fotograftaki-hamallarin-kim-oldugu-ortaya-cikti-10111855.html

BİR CEVAP BIRAK